torsdag 30 maj 2013

(O)djur i bur eller rehabträning med PT Andreas

Min kropp har aldrig varit särskilt smidig men efter all ganska ensidig löpträning med många lång- och backpass inför 3 maror 2012 blev den helt stel som en PINNE! Att gå upp på morgonen och ta på sig strumpor och skor kändes som ett helt företag. Det har knakat i knäna, kluckat i höfterna, hakat upp sig i axlarna, ryggen har värkt för att inte tala om att jag efter varje löppass nu under våren fick ont på ett nytt ställe - fotens utsida, hälsenan, knävecket eller låret! Pinsamt när man har några år kvar till 50-strecket! Jag försökte blunda lite för det där, göra lite yoga ibland, ta lite Ipren ibland.
Till slut insåg jag att jag behövde professionell hjälp och då kom Annie till undsättning och rekommenderade PT Andreas med orden "är det någon som kan hjälpa dig så är det bara han".
Sagt och gjort. Jag mailade Andreas och i väntan på hans svar googlade jag lite på honom, läste han referenser och blev alltmer nervös - karl tränade ju elitidrottare och en massa kändisar! Efter all läsning förstod jag att han måste vara Sverige bästa rehab PT! Här kan man lyssna på en podcast där han förklarar sin syn på kropp och träning. Han verkade vara Mr Holistic!
Jag fick snabbt en första tid och med stor förväntan begav jag mig till Odenplan.
Första "besöket" handlade om analys av mina leder - jorå, jag fick bekräftat hur stel jag var ffa i min högra sida. Högra fotleden var superstel liksom högra höften för att inte tala om min länd- och bröstrygg! Defekt och stel var omdömet men det kändes inte förolämpande faktiskt utan hoppfullt. Jag och Andreas hade lite samma tankar om hela rörelsekedjan; det tänket jag saknat förut när jag sökt hjälp. Vid nästa "återbesök" var det dags för övningar och ffa en himla massa töjningar i en jättekonstig tortyrliknande bur!
Töjningarna av fotled, höft och rygg såg nästan ut som en balettdans men jag lovar DET VAR INTE SÅ TJUSIGT! Jag är smidig som en flodhäst och till råga på allt har jag USEL BALANS! Skåda här nedan:

 
 


Men KUL VAR DET och SVETTIGT.  Jag har varit en duktig elev och gjort mina övningar varje dag ibland 2 gånger per till och med! Och miraklet infann sig snabbt - smärtfrihet vid löpning och fantastisk smidighet! Efter någon vecka så började det knaka vid minsta rörelse i min rygg - en bekräftelse på att saker började röra på sig! Och vi hittade den mest ömma punkten - en pyttemuskel i högra knävecket - musculus popliteus! En liten skitmuskel som gjort så förbaskat ont vid all backlöpning! Men nu tränar jag den och triggerpunktsbehandlar med en tennisboll och den håller sig lugn!

Nu är min rehab med PT Andreas slut och jag är evigt tacksamt för denna fantastiska människa som är så bra på att reparera folk och som hjälpt mig komma tillbaka. Jag är inte bara smärtfri och smidig - jag har hittat åter glädjen i träningen! Min kropp mår så bra nu att det första jag tänker på när jag vaknar på morgonen är "För sjutton, nu ska jag göra lite armhävningar, hoppa lite, töja lite och köra lite utfall". Det är sjukt men min kropp vill bara vara igång  hela tiden!
Andreas är inte bara en superbra PT, han är en fin och ödmjuk person och jag hoppas att fler kan ha förmånen att träna med honom!
Tack Andreas! Nu vet jag hur jag ska träna för att inte gå sönder! Precis som i låten "bygga bygga upp " men inte riva ner!

1 kommentar:

  1. Åh va glad jag blir! Det är så härligt när man träffar rätt människor och som kan sin sak.Heja dig!

    SvaraRadera