tisdag 2 april 2013

Bjud mig inte på middag på tisdagar...

och torsdagar för jag och maken testar just nu den sk 5/2 fastan dvs äta som vanligt i 5 dagar och fasta i 2 dagar varje vecka. De dagar man fastar äter man ca 25% av ordinarie energiintag, för mig ex runt 400-500 kcal. En sådan första fastedag var just idag; jag har ätit misosoppa och lite grönsaker, druckit svart kaffe, te och vatten. Det har gått bra. Hungern går i vågor; det är bara nu på kvällen jag känner sug efter att tugga på något.
Varför vi gör det? Maken för att bli lite lättare. Jag, mest för att lära mig att reglera mina hungerskänslor och för att förhoppningsvis bli lite friskare... inte för att jag är sjuk men fasta ger låga halter av IGF-1 som i höga halter förknippas med cancer och andra sjukdomar.
Inspirationen kommer från detta program. Och här finns det mer att läsa om fastan och han som gjorde filmen Michael Mosley, han gjorde även en film om att träna 3 minuter i veckan!
Och här har en bloggare och ultralöpare skrivit om sina egna fasteerfarenheter samt om teorierna bakom varför fastan kan vara bra för oss människor! Man tror att vi utvecklar fler hjärnceller, håller ner vikten, blir friskare... You name it! Än så länge gäller de vetenskapliga studierna möss men hej! vi är väl inte så olika? ;o)
Vill du köpa boken om fastan - gå in här.
Vi ger det fem veckor och må vi bra så fortsätter vi eller så testar vi kanske den nya flugan inom periodisk fasta - 16 timmars fastan!
Jag gillar att experimentera med min kost och träning och är förstås på jakt efter den optimala hälsan och det bästa välbefinnandet! Min far var bara 46 år gammal när han gick bort på en månad i en aggressiv cancerform och jag vill inte hamna där, inte när barnen är små, inte någonsin. Sån är jag!
Givetvis väljer jag att inte hänge mig åt någon högintensiv träning fastedagarna, då dör jag tror jag! Nä, det blir kanske lite powerwalks på sin höjd! Men vem vet, kroppen kanske vänjer sig och kan prestera!
Jag kommer att rapportera här varje vecka om hur det går!
Har ni testat att fasta? Hur gick det?

5 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade din blogg via adlibris.se där jag kollade på böckerna om 5/2-fasta. Jag är nu inne på min tredje vecka med 5/2-fasta. Jag fastar middag-middag och tycker det går förvånansvärt enkelt. Jag känner mig piggare än tidigare och hjärnan fungerar även under fastedagarna, det funderade jag på innan hur det skulle gå. Jag är hungrig men tycker att varm dryck som te och kaffe fungerar bra mot hungerkänslorna. Ska bli kul att följa dig :)

    SvaraRadera
  2. Oj så inspirerande Magda! Jag följer dig. Har själv fastat på olika vis genom åren. Den periodiska fastan skrev jag själv om lite i min andra blogg för ett tag sedan, när jag yogar på kurs så är det faktiskt exakt periodisk fasta jag ägnar mig åt. Äter tidig kvällsmat, vid 19-tiden, yogar på morgonen i några timmar självklart utan att äta eller dricka något innan! och sedan äter jag vid kl 11 igen. Det är exakt upplägget som man ser idag, 16 timmars fasta, 8 timmar där man äter några måltider. Jag mår aldrig så bra som då, har inte tänkt på att ta med mig det beteendet hem :) Men gör det nu och mår fint!

    SvaraRadera
  3. Mia: välkommen!
    annika: vad kul. Jag tänkte testa 16 tim fastan men vill utvärdera 5/2 fastan först. jag tror att fasta är något naturligt för människan historiskt. Nu har vi tappat detta då vi omges ständigt med mat!

    SvaraRadera
  4. Hur går det med fasteperioden nu? Nyfiken på hur du känner nu efter att det gått ett litet tag.

    SvaraRadera